Categorieën

Interviews
Blijf op de hoogte

Meld u nu aan voor de updates en mis nooit de nieuwste items!


* verplichte velden

Al een account?

Waar is het Waarschip gebleven?

1 december 2016 Cristian Interviews 0

De laatste decennia is het vooral polyester dat de klok slaat in de jachtbouw, ook nationaal. Wij vroegen ons af: waar is het Waarschip eigenlijk gebleven. Dit klassieke houten kajuitzeiljacht van Nederlandse makelij kende hoogtij dagen in de jaren '60, '70 en '80 van de vorige eeuw. Maar wie zijn nu de drijvende krachten achter dit icoon?  

[caption id="attachment_11020" align="aligncenter" width="632"] Mooi timmerwerk, ook in het interieur van een Waarschip[/caption]

 

Een houten kajuitzeiljacht, met een sportief uiterlijk
Voor een ieder die nooit eerder van het fenomeen Waarschip heeft gehoord, een korte introductie: het Waarschip is een houten kajuitzeiljacht dat bekend staat om haar sportieve uiterlijk, het warme karakter, maar ook duurzaamheid. en natuurlijk de bouwwijze: hout! De naam van het schip is een verwijzing naar het dorp 't Waar in Groningen, alwaar het schip in 1963 voor het eerst werd gebouwd. De sportieve boot heeft als kenmerk de 'overnaadse' scheepsromp. Dat wil zeggen: de planken overlappen elkaar. Eigenaar van het merk, het beeldmerk alsmede alle tekeningen en mallen van Waarschip, is tegenwoordig het Nautisch Centrum Delfzijl.

Nautisch Centrum Delfzijl
Nautisch Centrum Delfzijl bouwt, onderhoudt en repareert alle typen Waarschepen en biedt de beste service bij nieuwbouw of onderhoud. Egbert Bekkema is als scheepstimmerman werkzaam bij het bedrijf dat bekend staat als de originele Waarschipwerf van Nederland. 'Wij bouwen de schepen van A tot Z helemaal zelf. In totaal neemt de bouw van één Waarschip ongeveer een jaar tot anderhalf jaar in beslag. Hierbij moet je heel creatief te werk gaan. Je moet heel goed met ruimtes omgaan, want alles moet wel een plek krijgen. Daarbij is een goed inzicht vereist,' aldus Bekkema.

Nieuwe modellen
Waarschip is dus springlevend. Met de nieuwe 21 voeter is er een model op de markt gekomen dat de potentie heeft een zeer populair scheepje te worden, dat de tijden van de 570 wellicht kan doen herleven. Een snelle en fijne zeiler tegen een eerlijke prijs. Daarnaast wordt er onder de vlag van

project Made in Holland

gebouwd aan een zeer geavanceerde 40 voeter (vijfde generatie Class 40) die ontworpen is door Arthur Pelzer.

Tweede hands Waarschepen
Bij Nautisch Centrum Delfzijl kunt u ook terecht voor tweedehands Waarschepen van de 'kwart tonners', tot het huidige en vroegere pronkstuk, de 1010. In de occasion heeft de werf mooie gebruikte exemplaren te koop staan, die uiteraard officieel gekeurd zijn. 'Een Waarschip ligt in de winter het liefst binnen in de hal, goed beschermd tegen de vorst,' weet Bekkema. Om het de nieuwe eigenaren makkelijk te maken, heeft de werf voor ieder type Waarschip een reparatie kit samengesteld zodat met de juiste materialen en met een goede handleiding het schip zelf onderhouden kan worden. Bang om een houten boot te kopen? Wanneer u uw Waarschip in de winter overlaat aan de goede zorgen van Nautisch Centrum Delfzijl, dan bent u wellicht de toekomstige eigenaar van een klassieker!

Meer informatie vindt u op: waarschip.nl

Reacties 0

Log in om een comment te kunnen plaatsen