Categorieën

Interviews
Blijf op de hoogte

Meld u nu aan voor de updates en mis nooit de nieuwste items!


* verplichte velden

Al een account?

Arlette Casters: "Bij boatstyling is het belangrijk dat de functionaliteit wordt gekoppeld aan design"

26 juli 2016 Cristian Interviews 0

Met ingang van vandaag besteden wij in het havenbulletin niet langer alleen aandacht aan jachthavens, havenmeesters en maritiem nieuws. Vanaf heden zijn wij ook nieuwsgierig naar andere vakmensen uit de maritieme wereld. Dat kan iedereen zijn: van scheepstimmerlieden tot jachtmakelaars en van scheepsmonteurs tot personeel van de kustwacht. Vandaag een gesprek met de Vlaamse bootstyliste, Arlette Casters van Boatstyling Aqua Libra.



Personalia

Naam: Arlette Casters
Woonplaats: Kinrooi (België)
Favoriete boot: Linssen Grand Sturdy 470 Sedan Wheelhouse
Favoriete haven in Nederland: Marina Port Zélande & Jachthaven Bruinisse

Hoe rol je het vak van boot styling in, als ik vragen mag?

"Al jaren werk ik in de charter-sector, waarbij mijn man en ik Linssenjachten (ook wel de Mercedes onder de stalen jachten genoemd) verhuren. Van daaruit ben ik de boatstyling in gegaan, omdat ik merkte dat de nood hoog was."

De nood hoog, hoe merkte je dat?

"Ik vond het altijd sneu om te zien dat mensen die van over de hele wereld helemaal naar Maasbracht waren gekomen om hun boot op te halen, om vervolgens te zien dat de boot nog helemaal kaal was. Toen ben ik me gaan verdiepen in de boatstyling. Dankzij mijn werk in de charter-sector heb ik door de jaren heen veel contacten opgedaan, en op een gegeven moment kreeg ik van iemand het verzoek om een boot te gaan decoreren. Deze kans heb ik toen met beide handen aangegrepen."

Wat komt er allemaal bij kijken, bij het decoreren van een boot?

"Tijdens het decoreren moet je erg rekening houden met dat het minimaal moet zijn. Een boot is natuurlijk kleiner dan een huis. Daarom zorg ik daarnaast ook voor maatwerk, van de kussens tot de matrasbeschermer. Daarbij is de samenwerking met de fabrikant erg belangrijk, omdat het allemaal erg nauw luistert natuurlijk."

Waar moet je vooral opletten?

"Dat de functionaliteit goed wordt gekoppeld aan design, dat wil zeggen: als je bijvoorbeeld een fruitschaal zoekt, moet die niet alleen nuttig zijn, maar er ook zeker mooi uitzien. Ook is het van belang dat je met onbreekbare spullen werkt. Dus geen porselein of teveel glas. In plaats daarvan zoek ik bijvoorbeeld producten van kunststof, zonder dat je het ziet."

Wat is het budget waarmee je werkt?

"Dat verschilt enorm en dat hangt natuurlijk ook van de grootte van de boot af. Ook is maatwerk bijvoorbeeld duurder dan wanneer je bijvoorbeeld een hoeslaken bij de Leenbakker koopt. Dus eigenlijk van de €1000 tot de €10.000. Zo ongeveer.

Tot slot. Is er momenteel ook een bepaalde stijl die populair is? Oftewel; is er iets van een trend waarneembaar?

"Jazeker. Je merkt dat mensen minder geïnteresseerd zijn in het ouderwetse maritieme. Dus niet meer het degelijke blauw, witte, want dat is al 25 jaar hetzelfde. Tegenwoordig leunt de sfeer veel meer aan tegen die van een woning of een hotel. Wat mij betreft is het een goede ontwikkeling en dat maakt het werk voor mij ook veel leuker. Ik vind het dan ook erg leuk om iedere boot een andere look te geven, die tevens helemaal matcht met de persoon.

Zo ga ik ook te werk. Aan de hand van de gesprekken met de mensen, maak ik een soort van moodboard. Dat mail ik dan vervolgens door. Zodoende zoek ik een stijl die bij de mensen past. Dat laatste is voor mij erg belangrijk. Ik heb bijvoorbeeld geen webshop, waarbij mensen gewoon maar wat uit kunnen zoeken. Nee, aan de hand van impressies, richt ik de boot helemaal in zoals de mensen dat willen. Volkomen uniek."

Voor meer informatie:

www.boatstyling.eu

Reacties 0

Log in om een comment te kunnen plaatsen