Categorieën

Blog
Blijf op de hoogte

Meld u nu aan voor de updates en mis nooit de nieuwste items!


* verplichte velden

Al een account?

Volledig duurzaam varen met de ‘Overwinning’

20 januari 2023 Jeroen Postma Blog 0

Joost Martijn had grootste plannen met zijn schip uit 1914. Helaas, charterschip de ‘Overwinning’ bleek een gatenkaas en moest óf weg, of opnieuw worden opgebouwd. Dit laatste had de voorkeur en zo het geschiede. Na de vernieuwingen kwam corona en daar begint de rest van dit verhaal. 

Eerst corona, toen een gaatje in de kim

Het jaar 2020 was een rampenjaar voor de charteronderneming van Joost en zijn vrouw Anna. Hun drie charterschepen lagen een heel jaar lang doelloos in de haven en dus kwamen er geen inkomsten binnen. Gelukkig keerde het tij in 2021 en konden ze weer gasten ontvangen. De boekingen kwamen weer mondjesmaat binnen en Joost keek uit naar de winter. Hij zag zichzelf al zeilen met de ‘Overwinning’ tijdens het winterzeilen op het Wad. Na een deelname aan het programma 3 op Reis was er wat schade aan de zwaarden, maar verder kon het niet meer stuk….dachten ze. Kort na de schade inspectie door Jacob Blom van EOC bleek tijdens het afspuiten een gaat in de kim te ontstaan. Blom werd weer opgetrommeld en na het openmaken van het onderwaterschip bleek dat er aan de binnenkant overal in de kimmen slechte plekken zaten. 

Uitgelezen kans om het schip volledig duurzaam te maken

Het was natuurlijk een ontzettend vervelende situatie, echter van de positieve kant bekeken was dit wel de uitgelezen kans om het schip volledig duurzaam te maken. Helemaal uitstootvrij en elektrisch varen, dat was het doel. De volgende uitdagingen verschenen ten tonele: hier was behoorlijk wat geld voor nodig en hele specifieke expertise. Green Shipping Waddenzee hoorde over dit idee en wilde het als pilot opnemen in hun project. Met hulp van subsidies, waaronder vanuit het Waddenfonds, worden er vanuit dit project innovaties ontwikkeld en getest om de Waddenvloot te kunnen vergroenen. Men bouwt verschillende scheepstypes om van diesel naar waterstof, zo ook een viskotter. Het charterschip was een welkome aanvulling, want deze zat er nog niet bij. Het schip werd vervolgens helemaal gestript en het onderwaterschip helemaal vernieuwd. Het idee was om het charterschip in twee fases elektrisch te maken, maar waarschijnlijk kan dit toch in één fase worden gerealiseerd. Uiteindelijk moet de 23 meter lange tjalk maximaal 12 personen aan boord kunnen vervoeren. 

De toekomst van de ‘Overwinning’

Als alles volgens planning blijft gaan dan gaat de ‘Overwinning’ vanaf maart dit jaar varen. Families en vriendenclubs kunnen dan op deze manier het waddengebied verkennen. Dit alles zonder uitstoot van gassen. Ook is het charterschip zeer geschikt voor personeelsuitjes, maar vooral voor zeilliefhebbers, net als Joost Martijn. 

Bron: 'Varende Vrienden van EOC

Reacties 0

Log in om een comment te kunnen plaatsen